Înscrie-te!

Soseaua Electronicii, nr. 48, Bucuresti

What Are You Looking For?

June 19, 2025

Acest articol este un comentariu – de ce să nu comentăm și noi, sau o întrebare retorică – de ce să nu punem și noi,
că nici nu contează în mareea social media…

Credeți că examenul e ultima linie de apărare împotriva contravenienților?
Credeți că dacă cineva acordă prioritate pietonilor sau altor vehicule în timpul unui examen de jumătate de oră este un conducător exemplar? Credeți că puteți spune cu precizie despre cineva care termină grădinița că va lua note mari la bacalaureat sau că va abandona școala în clasa a zecea?

Auzim des comentariul „ar trebui să fie un examen mai greu”, administrat ca panaceu de către cei care au deja permis de conducere. Da, tuturor ne plac regulile, dar, pe de altă parte, nu ne plac când ni se aplică.

Credeți că examenul de permis e ușor? Vă spunem din propria experiență că nu, și că nu toată lumea îl trece. Există chiar o presiune destul de mare asupra examinatorilor, cel puțin în București, ca aceștia să fie cât mai stricți. Nu credem totuși că numărul de morți de pe șoselele din țara noastră, cel mai mare din UE, are legătură cu strictețea examenului. Avem unul dintre cele mai complicate examene pentru permis dar nu avem respect pentru reguli și nu avem capacitatea instituțională de a induce schimbări, de a face ordine.

Nu spunem că depășirile criminale ale unor conducători cu statut și SUV, virajele de pe orice bandă și întoarcerile peste sensuri, sau marcajele și semnalizările care crează confuzie, trebuiesc toate administrate de Poliția Rutieră. Nu e nevoie de mai multe urmăriri cu autospeciale, ci, de fapt, e nevoie de mai multe măsuri administrative cu implicații coercitive. Nu doar de un examen.

 

Credeți că instructorul ar trebui să participe la examenul moto?
Chestiunea aceasta afectează un procent mic al candidaților pentru permis, de aceea nu și-a dat încă toată lumea cu părerea. Începem noi: nu, instructorul nu ar trebui să participe la examen, punct. De la reintroducerea probei de traseu la examenul moto, în 2013, motivul pentru care participăm la examen ca pasageri este „protecția examinatorului”. Școala moto are obligația de a pune la dispoziție autoturisme cu șofer (!), comunicații prin telefon sau stații, și un instructor moto pasager pentru fiecare candidat, pentru un singur motiv: a proteja examinatorul de neplăcerile examinării pe motocicletă.
Pe lângă costurile pe care le implică o astfel de insfrastructură, un efect evident este că instructorul pasager devine țapul ispășitor – este cel vinovat de favoritism, de parțialitate, de subiectivism.

Stimați organizatori și administratori ai acestui sistem de examinare, noi nu dorim să participăm la examen, noi nu dorim să „intervenim”. Mimați strictețe și apoi arătați cu degetul spre instructori?
Ați uitat că voi ați zidit acest compromis la temelia probei de traseu în 2013?

 

Text:Alex CercelFoto:HeyMoto